Aktualności
Zespół Lokalnej Sieci Wsparcia „WARTO CHCIEĆ”
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie w ramach współdziałania w Zespole Lokalnej Sieci Wsparcia „WARTO CHCIEĆ” zamieszcza informację przekazaną przez Zespół Opieki Zdrowotnej Nr 2 w Rzeszowie dotyczącą wykładu/pogadanki dla rodziców niemowląt do 6 miesiąca życia – „Jak radzić sobie z emocjami w rodzinie z małym dzieckiem”.

Oswoić autyzm

2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Został on ustanowiony w 2008 r. Jego celem jest propagowanie wiedzy i podnoszenie świadomości społecznej na temat autyzmu.
Autyzm nie jest chorobą, lecz rodzajem zaburzenia neurorozwojowego, które wpływa na sposób, w jaki osoby nim dotknięte postrzegają świat i komunikują się z innymi.
Obecnie używa się określenia spektrum autyzmu, co oznacza, że objawy mogą mieć różnorodne nasilenie i przejawiać się w bardzo indywidualny sposób u różnych osób. Zaburzenia należące do spektrum autyzmu (ang. ASD – autism spectrum disorder) obejmują rozmaite wyzwania rozwojowe w zakresie: porozumiewania się, myślenia, rozwoju społecznego, umiejętności poznawczych, zainteresowań i form aktywności, a także umiejętności motorycznych. Nasilenie poszczególnych trudności w różnych wymiarach spektrum jest znacząco odmienne u poszczególnych osób i może powodować zarówno funkcjonowanie na poziomie głębokiego upośledzenia u jednych, jak i pozwalać na funkcjonowanie całkowicie samodzielne u innych osób, ze słabszym nasileniem objawów. Spektrum autyzmu najczęściej rozpoznaje się w dzieciństwie, zazwyczaj przed ukończeniem trzeciego roku życia, chociaż niektóre osoby mogą otrzymać diagnozę później.
Osiowe objawy autyzmu obejmują trudności w funkcjonowaniu społecznym, komunikacji oraz powtarzalne wzorce zachowań i zainteresowań.
Uwarunkowania autyzmu są złożone i obejmują zarówno czynniki genetyczne, jak
i środowiskowe. Pomimo postępów w badaniach, wciąż istnieje wiele niewiadomych dotyczących przyczyn autyzmu, jego zróżnicowanych przejawów i czynników ryzyka.
Wczesne rozpoznanie autyzmu jest bardzo ważne, ponieważ umożliwia wczesne wspomaganie rozwoju.
Osoby z autyzmem mogą korzystać z różnorodnych metod terapeutycznych. Wsparcie rodziny i społeczności odgrywa kluczową rolę w procesie terapii i integracji osób z autyzmem, pomagając im w możliwie jak najpełniejszym i najbardziej satysfakcjonującym uczestnictwie w życiu społecznym.
Ośrodek Adopcyjny w Rzeszowie poleca bajkę skierowaną do młodszych dzieci, mającą na celu przybliżenie tematyki autyzmu w przystępny sposób. Opowiada ona o tym, czym jest autyzm, jakie wyzwania mogą mieć osoby ze spektrum oraz jak ważne jest zrozumienie i akceptacja dla różnorodności. Film jest dostępny pod tym linkiem:
Polecamy także stronę:
Zapraszamy na szkolenie
„Fundacja Młodzież z Misją - Polska” z Rzeszowa wraz z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Rzeszowie serdecznie zapraszają do udziału w bezpłatnym szkoleniu „Spojrzenie na dziecko przez pryzmat przywiązania pomaga rozumieć jego zachowanie”. To metoda opracowana z myślą o dzieciach, które doświadczyły trudnych przeżyć. Szkolenie poprowadzi gość z USA David Little który jest trenerem w podejściu Trust Based Relational Intervention (TBRI) oraz Circle of Security Parenting (COSP). Wraz z żoną Korinne prowadzą Fundację „Imago Hearts”, pracują z rodzinami w Stanach Zjednoczonych a także podróżują, aby szkolić i trenować rodziców w innych krajach. Szkolenie dotyczy: TBRI interwencja oparta na zaufaniu. Tematyka szkolenia to:
- Ukazanie wpływu historii dziecka na jego rozwój.
- Pogłębienie wiedzy o metodach odbudowywania zdrowej więzi ze swoim dzieckiem.
Szkolenie jest adresowane dla: rodziców, psychologów, pedagogów, pracowników socjalnych, osób pracujących z dzieckiem i rodziną doświadczających trudnych przeżyć. Udział w szkoleniu jest bezpłatny. Poniżej zamieszczamy szczegółowe informacje.
Czas wolny z dzieckiem – może wspólne wyjście do teatru?
27 marca obchodzony jest na całym świecie Międzynarodowy Dzień Teatru, uchwalony w 1961 roku podczas IX Światowego Kongresu Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI) w Helsinkach z inicjatywy pisarza, poety, reżysera i prezydenta Fińskiego Instytutu Arvi Kivimaa.
Chociaż współczesny świat oferuje nam nieograniczone możliwości dostępu do kultury poprzez internet, telewizję czy kino, to jednak tradycyjny teatr wciąż pozostaje miejscem wyjątkowym i niezastąpionym. Teatr to przede wszystkim sztuka żywa. Każde przedstawienie jest unikatowym wydarzeniem, które nie powtórzy się w identycznej formie. Aktorzy i widzowie tworzą razem atmosferę spektaklu, co sprawia, że każda wizyta w teatrze jest jednorazowym przeżyciem. Obcowanie ze sztuką teatralną od najmłodszych lat, to bardzo ważny element rozwoju dziecka. W teatrze aktorstwo przenika się z muzyką, śpiewem, tańcem, a wszystko to dopełnia kostiumografia, odpowiednie rekwizyty i oświetlenie. Taki zestaw bodźców pobudza niemal wszystkie zmysły dziecka.
Z systematycznego uczestniczenia przez dziecko w spektaklach teatralnych płynie szereg korzyści dla niego takich jak:
- przedstawiane w teatrze zdarzenia pobudzają wyobraźnię i kreatywne myślenie, wraz z pobudzeniem wyobraźni rośnie ciekawość świata, poszukiwania prób wyjaśniania nieznanych zjawisk i głębszego ich rozumienia;
- w teatrze historia literacka przenosi się z książki na deski teatralne, dzięki grze aktorskiej dziecko kształtuje i ćwiczy swoje umiejętności językowe, poszerza się jego wiedza i umiejętności literackie;
- dziecko wchodzi w świat sztuki; ma możliwość poznania kultury związanej z teatrem, bowiem teatr, to nie tylko gra aktorska, ale także kostiumy, muzyka choreografia, scenografia, gra świateł, dźwięków;
- udział w spektaklu teatralnym daje możliwość uczenia się koncentracji, poprzez skupienie uwagi dziecka na tym co dzieje się na scenie;
- rozmowy z dzieckiem, po wspólnie obejrzanym spektaklu teatralnym, są okazją do uczenia wyrażania własnych opinii, rozwijają się u niego umiejętności krytycznego myślenia;
- teatr pozwala zaznajomić się z różnymi postawami i zachowaniami ludzkimi nie tylko granych przez aktorów postaci ale również pozostałych widzów, kształtują się u dziecka umiejętności poznawcze;
- zasady obowiązujące w teatrze dają dziecku możliwość poznania nowego środowiska i uczestniczenia w nim, zaznajomienia się z odpowiednimi zachowaniami w miejscach kultury;
- spektakle teatralne pomagają oswoić się z najtrudniejszymi problemami życia codziennego, tematami dotyczącymi wartości i relacji społecznych, dziecko uczy się postawy wobec życiowych problemów;
- spektakle pozwalają na integrację dziecka z aktorami, rodzicami, opiekunami czy innymi dziećmi;
- teatr jest dla dziecka twórczym doświadczeniem, z którego może czerpać frajdę i relaks, doświadczać rozrywki.
W Rzeszowie miejscem wielu wydarzeń artystycznych dla dzieci jest Teatr „Maska”, który oprócz spektakli teatralnych, organizuje warsztaty, wystawy i festiwale. Ciekawą inicjatywą teatru jest Scena dla Najnaja, której adresatem są dzieci najmłodsze – od kilku miesięcy życia do 5 lat. Pokazy prezentowane są w pomieszczeniach „przyjaznych” małemu odbiorcy (kameralne, niewyciemnione, bez gwałtownej zmiany świateł). Forma przekazu dostosowana jest do percepcji maluszków, ich sposobu poznawania i rozumienia świata. Po spektaklu w przestrzeni scenicznej odbywa się wspólna zabawa aktorów z widzami.
Obchodzony Międzynarodowy Dzień Teatru jest okazją do zwrócenia i zainteresowania naszej uwagi tym rodzajem sztuki, aby przekonać się, że warto systematycznie chodzić do teatru. Ośrodek Adopcyjny w Rzeszowie zachęca rodziców do takiej formy wspólnego spędzania czasu z dzieckiem. Sprzyjać to będzie wzmacnianiu więzi pomiędzy nim, a dzieckiem.
Praca dla psychologa w Ośrodku Adopcyjnym w Rzeszowie

Jeśli chcesz pracować na rzecz dzieci i dorosłych oraz mieć udział w tworzeniu rodzin adopcyjnych zapraszamy do zapoznania się z poniższą ofertą pracy.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Ośrodek Adopcyjny w Rzeszowie poszukuje kandydata na długoterminowe zastępstwo (umowa o pracę na czas zastępstwa), w pełnym wymiarze czasu pracy, na stanowisko: Podinspektor – Psycholog w Oddziale Ośrodek Adopcyjny. Jednym z wymagań ustawowych jest co najmniej roczne doświadczenie w zakresie pracy z dzieckiem lub rodziną.
Zapraszamy do składania aplikacji – Zespół Ośrodka Adopcyjnego w Rzeszowie.
Więcej informacji: https://www.rops.rzeszow.pl/nabor-na-wolne-stanowiska










