• Strona główna
  • Aktualności
  • Adopcja
  • Warto przeczytać
  • Wsparcie Ośrodka
  • Standardy Ochrony Małoletnich
  • Kontakt
  • Do pobrania

Aktualności

Zespół Lokalnej Sieci Wsparcia „WARTO CHCIEĆ”

Utworzono: 04 kwiecień 2025

Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie w ramach współdziałania w Zespole Lokalnej Sieci Wsparcia „WARTO CHCIEĆ” zamieszcza informację przekazaną przez Zespół Opieki Zdrowotnej Nr 2 w Rzeszowie dotyczącą wykładu/pogadanki dla rodziców niemowląt do 6 miesiąca życia – „Jak radzić sobie z emocjami w rodzinie z małym dzieckiem”.

nowwwww

Oswoić autyzm

Utworzono: 02 kwiecień 2025

2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Został on ustanowiony w 2008 r. Jego celem jest propagowanie wiedzy i podnoszenie świadomości społecznej na temat autyzmu.

Autyzm nie jest chorobą, lecz rodzajem zaburzenia neurorozwojowego, które wpływa na sposób, w jaki osoby nim dotknięte postrzegają świat i komunikują się z innymi.

Obecnie używa się określenia spektrum autyzmu, co oznacza, że objawy mogą mieć różnorodne nasilenie i przejawiać się w bardzo indywidualny sposób u różnych osób. Zaburzenia należące do spektrum autyzmu (ang. ASD – autism spectrum disorder) obejmują rozmaite wyzwania rozwojowe w zakresie: porozumiewania się, myślenia, rozwoju społecznego, umiejętności poznawczych, zainteresowań i form aktywności, a także umiejętności motorycznych. Nasilenie poszczególnych trudności w różnych wymiarach spektrum jest znacząco odmienne u poszczególnych osób i może powodować zarówno funkcjonowanie na poziomie głębokiego upośledzenia u jednych, jak i pozwalać na funkcjonowanie całkowicie samodzielne u innych osób, ze słabszym nasileniem objawów. Spektrum autyzmu najczęściej rozpoznaje się w dzieciństwie, zazwyczaj przed ukończeniem trzeciego roku życia, chociaż niektóre osoby mogą otrzymać diagnozę później.

Osiowe objawy autyzmu obejmują trudności w funkcjonowaniu społecznym, komunikacji oraz powtarzalne wzorce zachowań i zainteresowań.

Uwarunkowania autyzmu są złożone i obejmują zarówno czynniki genetyczne, jak
 i środowiskowe. Pomimo postępów w badaniach, wciąż istnieje wiele niewiadomych dotyczących przyczyn autyzmu, jego zróżnicowanych przejawów i czynników ryzyka.

Wczesne rozpoznanie autyzmu jest bardzo ważne, ponieważ umożliwia wczesne wspomaganie rozwoju.

Osoby z autyzmem mogą korzystać z różnorodnych metod terapeutycznych. Wsparcie rodziny i społeczności odgrywa kluczową rolę w procesie terapii i integracji osób z autyzmem, pomagając im w możliwie jak najpełniejszym i najbardziej satysfakcjonującym uczestnictwie w życiu społecznym.

Ośrodek Adopcyjny w Rzeszowie poleca bajkę skierowaną do młodszych dzieci, mającą na celu przybliżenie tematyki autyzmu w przystępny sposób. Opowiada ona o tym, czym jest autyzm, jakie wyzwania mogą mieć osoby ze spektrum oraz jak ważne jest zrozumienie i akceptacja dla różnorodności. Film jest dostępny pod tym linkiem:

Polecamy także stronę:

 

Zapraszamy na szkolenie

Utworzono: 28 marzec 2025

„Fundacja Młodzież z Misją - Polska” z Rzeszowa wraz z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Rzeszowie serdecznie zapraszają do udziału w bezpłatnym szkoleniu „Spojrzenie na dziecko przez pryzmat przywiązania pomaga rozumieć jego zachowanie”. To metoda opracowana z myślą o dzieciach, które doświadczyły trudnych przeżyć. Szkolenie poprowadzi gość z USA David Little który jest trenerem w podejściu Trust Based Relational Intervention (TBRI) oraz Circle of Security Parenting (COSP). Wraz z żoną Korinne prowadzą Fundację „Imago Hearts”, pracują z rodzinami w Stanach Zjednoczonych a także podróżują, aby szkolić i trenować rodziców w innych krajach. Szkolenie dotyczy: TBRI interwencja oparta na zaufaniu. Tematyka szkolenia to:

  • Ukazanie wpływu historii dziecka na jego rozwój.
  • Pogłębienie wiedzy o metodach odbudowywania zdrowej więzi ze swoim dzieckiem.

Szkolenie jest adresowane dla: rodziców, psychologów, pedagogów, pracowników socjalnych, osób pracujących z dzieckiem i rodziną doświadczających trudnych przeżyć. Udział w szkoleniu jest bezpłatny.  Poniżej zamieszczamy szczegółowe informacje.

 

Czas wolny z dzieckiem – może wspólne wyjście do teatru?

Utworzono: 27 marzec 2025

27 marca obchodzony jest na całym świecie Międzynarodowy Dzień Teatru, uchwalony w 1961 roku podczas IX Światowego Kongresu Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI) w Helsinkach z inicjatywy pisarza, poety, reżysera i prezydenta Fińskiego Instytutu Arvi Kivimaa.

Chociaż współczesny świat oferuje nam nieograniczone możliwości dostępu do kultury poprzez internet, telewizję czy kino, to jednak tradycyjny teatr wciąż pozostaje miejscem wyjątkowym i niezastąpionym. Teatr to przede wszystkim sztuka żywa. Każde przedstawienie jest unikatowym wydarzeniem, które nie powtórzy się w identycznej formie. Aktorzy i widzowie tworzą razem atmosferę spektaklu, co sprawia, że każda wizyta w teatrze jest jednorazowym przeżyciem. Obcowanie ze sztuką teatralną od najmłodszych lat, to bardzo ważny element rozwoju dziecka. W teatrze aktorstwo przenika się z muzyką, śpiewem, tańcem, a wszystko to dopełnia kostiumografia, odpowiednie rekwizyty i oświetlenie. Taki zestaw bodźców pobudza niemal wszystkie zmysły dziecka.

Z systematycznego uczestniczenia przez dziecko w spektaklach teatralnych płynie szereg korzyści dla niego takich jak:

  • przedstawiane w teatrze zdarzenia pobudzają wyobraźnię i kreatywne myślenie, wraz z pobudzeniem wyobraźni rośnie ciekawość świata, poszukiwania prób wyjaśniania nieznanych zjawisk i głębszego ich rozumienia;
  • w teatrze historia literacka przenosi się z książki na deski teatralne, dzięki grze aktorskiej dziecko kształtuje i ćwiczy swoje umiejętności językowe, poszerza się jego wiedza i umiejętności literackie;
  • dziecko wchodzi w świat sztuki; ma możliwość poznania kultury związanej z teatrem, bowiem teatr, to nie tylko gra aktorska, ale także kostiumy, muzyka choreografia, scenografia, gra świateł, dźwięków;
  • udział w spektaklu teatralnym daje możliwość uczenia się koncentracji, poprzez skupienie uwagi dziecka na tym co dzieje się na scenie;
  • rozmowy z dzieckiem, po wspólnie obejrzanym spektaklu teatralnym, są okazją do uczenia wyrażania własnych opinii, rozwijają się u niego umiejętności krytycznego myślenia;
  • teatr pozwala zaznajomić się z różnymi postawami i zachowaniami ludzkimi nie tylko granych przez aktorów postaci ale również pozostałych widzów, kształtują się u dziecka umiejętności poznawcze;
  • zasady obowiązujące w teatrze dają dziecku możliwość poznania nowego środowiska i uczestniczenia w nim, zaznajomienia się z odpowiednimi zachowaniami w miejscach kultury;
  • spektakle teatralne pomagają oswoić się z najtrudniejszymi problemami życia codziennego, tematami dotyczącymi wartości i relacji społecznych, dziecko uczy się postawy wobec życiowych problemów;
  • spektakle pozwalają na integrację dziecka z aktorami, rodzicami, opiekunami czy innymi dziećmi;
  • teatr jest dla dziecka twórczym doświadczeniem, z którego może czerpać frajdę i relaks, doświadczać rozrywki.

W Rzeszowie miejscem wielu wydarzeń artystycznych dla dzieci jest Teatr „Maska”, który oprócz spektakli teatralnych, organizuje warsztaty, wystawy i festiwale. Ciekawą inicjatywą teatru jest Scena dla Najnaja, której adresatem są dzieci najmłodsze – od kilku miesięcy życia do 5 lat. Pokazy prezentowane są w pomieszczeniach „przyjaznych” małemu odbiorcy (kameralne, niewyciemnione, bez gwałtownej zmiany świateł). Forma przekazu dostosowana jest do percepcji maluszków, ich sposobu poznawania i rozumienia świata. Po spektaklu w przestrzeni scenicznej odbywa się wspólna zabawa aktorów z widzami.

Obchodzony Międzynarodowy Dzień Teatru jest okazją do zwrócenia i zainteresowania naszej uwagi tym rodzajem sztuki, aby przekonać się, że warto systematycznie chodzić do teatru. Ośrodek Adopcyjny w Rzeszowie zachęca rodziców do takiej formy wspólnego spędzania czasu z dzieckiem. Sprzyjać to będzie wzmacnianiu więzi pomiędzy nim, a dzieckiem.

Praca dla psychologa w Ośrodku Adopcyjnym w Rzeszowie

Utworzono: 19 marzec 2025

grafika zawiera rysunek mózgu

Jeśli chcesz pracować na rzecz dzieci i dorosłych oraz mieć udział w tworzeniu rodzin adopcyjnych zapraszamy do zapoznania się z poniższą ofertą pracy.

Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Ośrodek Adopcyjny w Rzeszowie poszukuje kandydata na długoterminowe zastępstwo (umowa o pracę na czas zastępstwa), w pełnym wymiarze czasu pracy, na stanowisko: Podinspektor – Psycholog w Oddziale Ośrodek Adopcyjny. Jednym z wymagań ustawowych jest co najmniej roczne doświadczenie w zakresie pracy z dzieckiem lub rodziną.

Zapraszamy do składania aplikacji – Zespół Ośrodka Adopcyjnego w Rzeszowie.

Więcej informacji: https://www.rops.rzeszow.pl/nabor-na-wolne-stanowiska

  1. Zespół Lokalnej Sieci Wsparcia „WARTO CHCIEĆ”
  2. Europejski Dzień Mózgu
  3. Ośrodek Adopcyjny poleca
  4. Warsztaty dla Rodziców - podsumowanie

Strona 11 z 48

  • start
  • Poprzedni artykuł
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • Następny artykuł
  • koniec
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI  | Mapa strony  | Regulamin Organizacyjny