• Strona główna
  • Aktualności
  • Adopcja
  • Warto przeczytać
  • Wsparcie Ośrodka
  • Standardy Ochrony Małoletnich
  • Kontakt
  • Do pobrania

Aktualności

Dlaczego zdrowie psychiczne jest ważne?

Utworzono: 25 kwiecień 2025

Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie w ramach współdziałania w Zespole Lokalnej Sieci Wsparcia „WARTO CHCIEĆ” zachęca do zastanowienia się nad tym dlaczego zdrowie psychiczne jest ważne.

 

Wielkanoc

Utworzono: 16 kwiecień 2025

Zbliżają się Święta Wielkanocne. To czas szczególny, który po długich przygotowaniach organizacyjnych i duchowych pozwala na przypomnienie o wartościach rodzinnych i wynikających z wiary. Tradycja święcenia pokarmów w Wielką Sobotę kultywowana jest od wieków. Tego dnia udajemy się do Kościoła z wiosennie przyozdobionym koszyczkiem, wypełnionym produktami spożywczymi mającymi swoją symbolikę. Dobór produktów żywnościowych w koszyku nie jest przypadkowy. Zgodnie z tradycją mają one zapewniać dostatek, zdrowie i pomyślność przez cały rok. Do przygotowania wielkanocnego koszyczka warto zaangażować dzieci. Kolorowe pisanki można wykonać w różnych technikach, a ich wspólne zdobienie przyniesie radość dzieciom i rodzicom.

adop2

Ośrodek Adopcyjny w Rzeszowie zachęca, by przybliżyć dzieciom znaczenie produktów umieszczonych w koszyczku:

Baranek – to znak Chrystusa, który zwany jest również „Barankiem Bożym”. Uosabia zwycięstwo życia nad śmiercią.

Chleb – symbolizuje Ciało Chrystusa, będącego symbolem życia dla chrześcijan. Wkładamy go do koszyka aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność;

Jajko – to symbol początku nowego i odradzającego się życia oraz płodności. Zazwyczaj oprócz pisanek, wkładamy do koszyka także świeżo ugotowane na twardo jajko, którym dzielimy się podczas śniadania wielkanocnego.

Wędlina – symbolizuje zdrowie, dostatek materialny i płodność.

Wielkanocna baba - reprezentuje umiejętności gospodyni, jej zaradność, a zarazem powodzenie i dostatek.

Sól – symbolizuje oczyszczenie, prostotę i prawdę, dodaje potrawom smaku oraz ochroni je przed zepsuciem.

Chrzan – to oznaka ludzkiej siły, którą powinien nam zapewnić przez cały rok.

Ser – symbolizuje związek człowieka z przyrodą. Jako produkt powstały z mleka ukazuje przyjaźń między człowiekiem a siłami przyrody i zwierzętami.

Zajączek – to symbol wiosny i życia. Zazwyczaj jest czekoladowy i chętnie wkładany przez dzieci do koszyczka.

Bazie i bukszpan – zwykle ozdabiają koszyk. Zielony kolor bukszpanu to nadzieja chrześcijan na ich zmartwychwstanie i życie wieczne. Wierzbowe bazie zaś mają zapewnić nagrodę w niebie.

Warto pamiętać o tym, by Święta Wielkanocne spędzić z bliskimi osobami, w harmonii i rodzinnej atmosferze. Niech to będzie wyjątkowy czas dla dzieci i całej rodziny.

adop3

 

Zakończenie szkolenia dla kandydatów na rodziców adopcyjnych

Utworzono: 16 kwiecień 2025

15 kwietnia 2025 roku kolejna grupa kandydatów przygotowujących się do pełnienia roli rodziców adopcyjnych zakończyła szkolenie, które jest jednym z etapów na drodze ich kwalifikacji. Podczas dziewięciu grupowych spotkań kandydaci zapoznawali się z treściami dotyczącymi między innymi: aspektów prawnych, motywacji adopcyjnej, jawności adopcji, budowania więzi z dzieckiem, rozwoju psychofizycznego dziecka oraz umiejętności wychowawczych. Spotkania szkoleniowe prowadzone były autorskim programem „Lecą bociany”, miały formę zarówno wykładów jak i warsztatów. Mamy nadzieję, że to doświadczenie będzie dla przyszłych rodziców fundamentem do budowania bliskich więzi z dziećmi i posłuży lepszemu rozumieniu ich potrzeb.

Serdecznie gratulujemy.

adop1 Kopiowanie

RODZEŃSTWO jedna z najdłużej trwających więzi

Utworzono: 11 kwiecień 2025

Rodzeństwo to jedna z najistotniejszych relacji, jaką człowiek tworzy w swoim życiu i zdarza się, że jedynie ona trwa całe życie. Rodzeństwo uczy dzielenia się, przepraszania, rozwiązywania konfliktów, współpracy, negocjowania czy radzenia sobie z krytyką. Badania nad rodzeństwem pokazują, że relacja ta znacząco wpływa na wzajemny rozwój emocjonalny, społeczny oraz osobowościowy. Daje ona możliwość treningu i sprawdzania się w różnych rolach społecznych. Warto przyjrzeć się, jak rodzeństwo kształtuje nasze zachowania, jakie mechanizmy psychiczne zachodzą w trakcie naszego życia i jakie długofalowe konsekwencje mogą mieć relacje między braćmi i siostrami.

Dlaczego relacje z rodzeństwem nie zawsze są pełne miłości i zrozumienia?

Istnieje wiele czynników w tym postaw rodzicielskich, które wpływają na to, że relacje rodzeństwa nie zawsze są pełne harmonii i serdeczności. Jedne z nich to:

  • faworyzowanie jednego z dzieci;
  • podsycanie zazdrości w rodzeństwie oraz stosowanie negatywnych porównań;
  • przerzucanie trudnych emocji i uprzedzeń na jedno dziecko.

Rodzice i opiekunowie powinni więc być świadomi swoich emocji i w miarę możliwości sami podejmować działania, które będą służyły ich przepracowywaniu w sposób zdrowy. Pozwoli to na tworzenie przez nich wsparcia emocjonalnego, zrozumienia i miłości dla wszystkich dzieci w rodzinie. Może przyczynić się do budowy zdrowszych i bardziej solidnych więzi między nimi, sprzyjając ich długotrwałym relacjom i emocjonalnemu rozwojowi. Wpływ rodzeństwa na siebie nawzajem na różnych etapach życia jest niezwykle złożony. Relacje te mogą przynosić radość, wsparcie emocjonalne i wyjątkowe wspomnienia, ale także skonfrontować z konfliktami, rywalizacją, zazdrością i wyzwaniami. Kluczem do utrzymania zdrowych relacji rodzeństwa jest komunikacja, empatia i gotowość do akceptacji zmian w ich życiu. Pomaganie sobie nawzajem w rozwoju, radzenie sobie z trudnościami oraz celebracja wspólnych osiągnięć może przyczynić się do budowy trwałych i wartościowych więzi między rodzeństwem.

Ośrodek Adopcyjny w Rzeszowie polea literaturę dotyczącą relacji między rodzeństwem:

  1. Mazlish, Faber, Rodzeństwo bez rywalizacji;
  2. Stańczyk M., Rodzeństwo. Jak wspierać relacje swoich dzieci;
  3. Stążka – Gawrysiak A, Self – regulation.

„Spojrzenie na dziecko przez pryzmat przywiązania pomaga rozumieć jego zachowanie”

Utworzono: 09 kwiecień 2025

W dniu 3.04.2025 r. odbyło się szkolenie organizowane przez „Fundację Młodzież z Misją - Polska” z Rzeszowa wraz z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Rzeszowie. Szkolenie prowadził gość z USA David Little, który jest trenerem w podejściu Trust Based Relational Intervention (TBRI) oraz Circle of Security Parenting (COSP).

Wystąpienie rozpoczęło się od przybliżenia uczestnikom metafory drzewa w kontekście dziecka, gdzie pień i korona drzewa to obserwowalne zachowania człowieka a korzenie to doświadczenia, które je ukształtowały.  Następnie prowadzący mówił o relacji rodzic-dziecko adopcyjne/dziecko w pieczy zastępczej. Podkreślił, że w tej relacji nieustannie obecne są:

  • Belonging (przynależność) – dziecko ma poczucie przynależności do swojej rodziny biologicznej, co jest naturalne. Na jakimś etapie swojego życia zostaje porzucone (abandonment). Kiedy trafia do rodziny adopcyjnej ma trudność w osiągnięciu pełnej przynależności do niej. Przynależność „do swoich” jest głęboko zakorzeniona, i z doświadczeń Davida wynika, że poczucie niedopasowania do nowej rodziny często towarzyszy osobom adoptowanym też w dorosłości. Ważne jest, by opiekunowie łagodzili cierpienie dziecka z tym związane.
  • Shame (wstyd) – również jest głęboko ugruntowany u dziecka i związany z doznaną zdradą (betrayal), złamaniem zaufania przez najbliższych. Zadaniem rodziców adopcyjnych/opiekunów zastępczych jest nie zawstydzać, a towarzyszyć dziecku w jego trudnych emocjach w szczerym i pełnym zrozumienia współczuciu.
  • Trauma – doznana we wczesnym dzieciństwie ma niewątpliwy wpływ na przywiązanie (attachment). Zadaniem rodziców adopcyjnych/opiekunów zastępczych jest korygowanie stylu przywiązania u dziecka głównie poprzez bycie obecnym, osiągalnym i dostrojonym dorosłym.

Prowadzący akcentował, jak ważne jest, aby rodzice adopcyjni prezentowali bezpieczny styl przywiązania. Niezbędne jest, aby choć jeden z małżonków potrafił konfrontować się z konfliktami. David zachęcał do wzmacniania samoświadomości własnego przywiązania, traum, triggerów (wyzwalaczy) i własnych reakcji w sytuacji dysregulacji. Istotne jest również szukanie wsparcia, kiedy czujemy, że nie dajemy sobie rady ze swoimi emocjami, a także korzystanie z momentów na własną samoregulację. David proponował ćwiczenia, które aktywizowały uczestników i były ciekawymi pomysłami na samoregulację, ale też na czas spędzany z dzieckiem. Szczególnie zachęcał do wprowadzenia codziennych 5 minut uważności na dziecko, bez dystraktorów, najlepiej w formie zabawy kontaktowej. To jest jeden ze skutecznych sposobów na budowanie struktury i przewidywalności w życiu dziecka. Uczestnicy wspólnie wypracowali, że poprzez między innymi dotyk, kontakt wzrokowy, mimikę, ton głosu można odpowiadać na sensoryczne potrzeby dziecka. Prowadzący podsumował, aby w relacji z dzieckiem pamiętać o: samoświadomości, zabawowym zaangażowaniu i integracji sensorycznej.

  1. Zespół Lokalnej Sieci Wsparcia „WARTO CHCIEĆ”
  2. Oswoić autyzm
  3. Zapraszamy na szkolenie
  4. Czas wolny z dzieckiem – może wspólne wyjście do teatru?

Strona 10 z 48

  • start
  • Poprzedni artykuł
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • Następny artykuł
  • koniec
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI  | Mapa strony  | Regulamin Organizacyjny