Aktualności
RODZEŃSTWO jedna z najdłużej trwających więzi
Rodzeństwo to jedna z najistotniejszych relacji, jaką człowiek tworzy w swoim życiu i zdarza się, że jedynie ona trwa całe życie. Rodzeństwo uczy dzielenia się, przepraszania, rozwiązywania konfliktów, współpracy, negocjowania czy radzenia sobie z krytyką. Badania nad rodzeństwem pokazują, że relacja ta znacząco wpływa na wzajemny rozwój emocjonalny, społeczny oraz osobowościowy. Daje ona możliwość treningu i sprawdzania się w różnych rolach społecznych. Warto przyjrzeć się, jak rodzeństwo kształtuje nasze zachowania, jakie mechanizmy psychiczne zachodzą w trakcie naszego życia i jakie długofalowe konsekwencje mogą mieć relacje między braćmi i siostrami.
Dlaczego relacje z rodzeństwem nie zawsze są pełne miłości i zrozumienia?
Istnieje wiele czynników w tym postaw rodzicielskich, które wpływają na to, że relacje rodzeństwa nie zawsze są pełne harmonii i serdeczności. Jedne z nich to:
- faworyzowanie jednego z dzieci;
- podsycanie zazdrości w rodzeństwie oraz stosowanie negatywnych porównań;
- przerzucanie trudnych emocji i uprzedzeń na jedno dziecko.
Rodzice i opiekunowie powinni więc być świadomi swoich emocji i w miarę możliwości sami podejmować działania, które będą służyły ich przepracowywaniu w sposób zdrowy. Pozwoli to na tworzenie przez nich wsparcia emocjonalnego, zrozumienia i miłości dla wszystkich dzieci w rodzinie. Może przyczynić się do budowy zdrowszych i bardziej solidnych więzi między nimi, sprzyjając ich długotrwałym relacjom i emocjonalnemu rozwojowi. Wpływ rodzeństwa na siebie nawzajem na różnych etapach życia jest niezwykle złożony. Relacje te mogą przynosić radość, wsparcie emocjonalne i wyjątkowe wspomnienia, ale także skonfrontować z konfliktami, rywalizacją, zazdrością i wyzwaniami. Kluczem do utrzymania zdrowych relacji rodzeństwa jest komunikacja, empatia i gotowość do akceptacji zmian w ich życiu. Pomaganie sobie nawzajem w rozwoju, radzenie sobie z trudnościami oraz celebracja wspólnych osiągnięć może przyczynić się do budowy trwałych i wartościowych więzi między rodzeństwem.
Ośrodek Adopcyjny w Rzeszowie polea literaturę dotyczącą relacji między rodzeństwem:
- Mazlish, Faber, Rodzeństwo bez rywalizacji;
- Stańczyk M., Rodzeństwo. Jak wspierać relacje swoich dzieci;
- Stążka – Gawrysiak A, Self – regulation.
„Spojrzenie na dziecko przez pryzmat przywiązania pomaga rozumieć jego zachowanie”
W dniu 3.04.2025 r. odbyło się szkolenie organizowane przez „Fundację Młodzież z Misją - Polska” z Rzeszowa wraz z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Rzeszowie. Szkolenie prowadził gość z USA David Little, który jest trenerem w podejściu Trust Based Relational Intervention (TBRI) oraz Circle of Security Parenting (COSP).
Wystąpienie rozpoczęło się od przybliżenia uczestnikom metafory drzewa w kontekście dziecka, gdzie pień i korona drzewa to obserwowalne zachowania człowieka a korzenie to doświadczenia, które je ukształtowały. Następnie prowadzący mówił o relacji rodzic-dziecko adopcyjne/dziecko w pieczy zastępczej. Podkreślił, że w tej relacji nieustannie obecne są:
- Belonging (przynależność) – dziecko ma poczucie przynależności do swojej rodziny biologicznej, co jest naturalne. Na jakimś etapie swojego życia zostaje porzucone (abandonment). Kiedy trafia do rodziny adopcyjnej ma trudność w osiągnięciu pełnej przynależności do niej. Przynależność „do swoich” jest głęboko zakorzeniona, i z doświadczeń Davida wynika, że poczucie niedopasowania do nowej rodziny często towarzyszy osobom adoptowanym też w dorosłości. Ważne jest, by opiekunowie łagodzili cierpienie dziecka z tym związane.
- Shame (wstyd) – również jest głęboko ugruntowany u dziecka i związany z doznaną zdradą (betrayal), złamaniem zaufania przez najbliższych. Zadaniem rodziców adopcyjnych/opiekunów zastępczych jest nie zawstydzać, a towarzyszyć dziecku w jego trudnych emocjach w szczerym i pełnym zrozumienia współczuciu.
- Trauma – doznana we wczesnym dzieciństwie ma niewątpliwy wpływ na przywiązanie (attachment). Zadaniem rodziców adopcyjnych/opiekunów zastępczych jest korygowanie stylu przywiązania u dziecka głównie poprzez bycie obecnym, osiągalnym i dostrojonym dorosłym.
Prowadzący akcentował, jak ważne jest, aby rodzice adopcyjni prezentowali bezpieczny styl przywiązania. Niezbędne jest, aby choć jeden z małżonków potrafił konfrontować się z konfliktami. David zachęcał do wzmacniania samoświadomości własnego przywiązania, traum, triggerów (wyzwalaczy) i własnych reakcji w sytuacji dysregulacji. Istotne jest również szukanie wsparcia, kiedy czujemy, że nie dajemy sobie rady ze swoimi emocjami, a także korzystanie z momentów na własną samoregulację. David proponował ćwiczenia, które aktywizowały uczestników i były ciekawymi pomysłami na samoregulację, ale też na czas spędzany z dzieckiem. Szczególnie zachęcał do wprowadzenia codziennych 5 minut uważności na dziecko, bez dystraktorów, najlepiej w formie zabawy kontaktowej. To jest jeden ze skutecznych sposobów na budowanie struktury i przewidywalności w życiu dziecka. Uczestnicy wspólnie wypracowali, że poprzez między innymi dotyk, kontakt wzrokowy, mimikę, ton głosu można odpowiadać na sensoryczne potrzeby dziecka. Prowadzący podsumował, aby w relacji z dzieckiem pamiętać o: samoświadomości, zabawowym zaangażowaniu i integracji sensorycznej.
Zespół Lokalnej Sieci Wsparcia „WARTO CHCIEĆ”
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie w ramach współdziałania w Zespole Lokalnej Sieci Wsparcia „WARTO CHCIEĆ” zamieszcza informację przekazaną przez Zespół Opieki Zdrowotnej Nr 2 w Rzeszowie dotyczącą wykładu/pogadanki dla rodziców niemowląt do 6 miesiąca życia – „Jak radzić sobie z emocjami w rodzinie z małym dzieckiem”.
Oswoić autyzm
2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Został on ustanowiony w 2008 r. Jego celem jest propagowanie wiedzy i podnoszenie świadomości społecznej na temat autyzmu.
Autyzm nie jest chorobą, lecz rodzajem zaburzenia neurorozwojowego, które wpływa na sposób, w jaki osoby nim dotknięte postrzegają świat i komunikują się z innymi.
Obecnie używa się określenia spektrum autyzmu, co oznacza, że objawy mogą mieć różnorodne nasilenie i przejawiać się w bardzo indywidualny sposób u różnych osób. Zaburzenia należące do spektrum autyzmu (ang. ASD – autism spectrum disorder) obejmują rozmaite wyzwania rozwojowe w zakresie: porozumiewania się, myślenia, rozwoju społecznego, umiejętności poznawczych, zainteresowań i form aktywności, a także umiejętności motorycznych. Nasilenie poszczególnych trudności w różnych wymiarach spektrum jest znacząco odmienne u poszczególnych osób i może powodować zarówno funkcjonowanie na poziomie głębokiego upośledzenia u jednych, jak i pozwalać na funkcjonowanie całkowicie samodzielne u innych osób, ze słabszym nasileniem objawów. Spektrum autyzmu najczęściej rozpoznaje się w dzieciństwie, zazwyczaj przed ukończeniem trzeciego roku życia, chociaż niektóre osoby mogą otrzymać diagnozę później.
Osiowe objawy autyzmu obejmują trudności w funkcjonowaniu społecznym, komunikacji oraz powtarzalne wzorce zachowań i zainteresowań.
Uwarunkowania autyzmu są złożone i obejmują zarówno czynniki genetyczne, jak
i środowiskowe. Pomimo postępów w badaniach, wciąż istnieje wiele niewiadomych dotyczących przyczyn autyzmu, jego zróżnicowanych przejawów i czynników ryzyka.
Wczesne rozpoznanie autyzmu jest bardzo ważne, ponieważ umożliwia wczesne wspomaganie rozwoju.
Osoby z autyzmem mogą korzystać z różnorodnych metod terapeutycznych. Wsparcie rodziny i społeczności odgrywa kluczową rolę w procesie terapii i integracji osób z autyzmem, pomagając im w możliwie jak najpełniejszym i najbardziej satysfakcjonującym uczestnictwie w życiu społecznym.
Ośrodek Adopcyjny w Rzeszowie poleca bajkę skierowaną do młodszych dzieci, mającą na celu przybliżenie tematyki autyzmu w przystępny sposób. Opowiada ona o tym, czym jest autyzm, jakie wyzwania mogą mieć osoby ze spektrum oraz jak ważne jest zrozumienie i akceptacja dla różnorodności. Film jest dostępny pod tym linkiem:
Polecamy także stronę:
Zapraszamy na szkolenie
„Fundacja Młodzież z Misją - Polska” z Rzeszowa wraz z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Rzeszowie serdecznie zapraszają do udziału w bezpłatnym szkoleniu „Spojrzenie na dziecko przez pryzmat przywiązania pomaga rozumieć jego zachowanie”. To metoda opracowana z myślą o dzieciach, które doświadczyły trudnych przeżyć. Szkolenie poprowadzi gość z USA David Little który jest trenerem w podejściu Trust Based Relational Intervention (TBRI) oraz Circle of Security Parenting (COSP). Wraz z żoną Korinne prowadzą Fundację „Imago Hearts”, pracują z rodzinami w Stanach Zjednoczonych a także podróżują, aby szkolić i trenować rodziców w innych krajach. Szkolenie dotyczy: TBRI interwencja oparta na zaufaniu. Tematyka szkolenia to:
- Ukazanie wpływu historii dziecka na jego rozwój.
- Pogłębienie wiedzy o metodach odbudowywania zdrowej więzi ze swoim dzieckiem.
Szkolenie jest adresowane dla: rodziców, psychologów, pedagogów, pracowników socjalnych, osób pracujących z dzieckiem i rodziną doświadczających trudnych przeżyć. Udział w szkoleniu jest bezpłatny. Poniżej zamieszczamy szczegółowe informacje.