Aktualności
Wizyta Pracowników ROPS w Domu Dziecka im. Janusza Korczaka w Strzyżowie
Pracownicy Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Rzeszowie, od kilku lat organizują akcje pomocy dzieciom umieszczonym w różnego rodzaju placówkach funkcjonujących na terenie województwa podkarpackiego.
Podobnie jak w latach poprzednich w okresie przedświątecznym kadra Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Rzeszowie zorganizowała pracowniczą zbiórkę środków finansowych, które tym razem zostały zebrane z przeznaczeniem dla dzieci przebywających w placówce opiekuńczo – wychowawczej a dokładnie w Domu Dziecka im. Janusza Korczaka w Strzyżowie. W styczniu przedstawiciele ROPS w Rzeszowie podczas wizyty w placówce przekazali zebrane środki finansowe na ręce Dyrektora Domu Dziecka w Strzyżowie Pani Renaty Półzięć.
Zmiana godzin pracy w dniu 14 października 2016 roku. (2)
Zmiana godzin pracy w dniu 14 października 2016 roku.
Informujemy, że w dniu 14 października 2016r. Ośrodek Adopcyjny w Rzeszowie będzie pracował w godzinach od 7.30 do 14.30. W dniu tym nie będzie dyżuru popołudniowego w związku z udziałem pracowników w szkoleniu.
Kilka refleksji o tym jak rozmawiać z dzieckiem o adopcji.
KILKA REFLEKSJI O TYM JAK ROZMAWIAĆ Z DZIECKIEM O ADOPCJI.
Kandydaci na rodziców adopcyjnych zgłaszający się do Ośrodka Adopcyjnego w Rzeszowie deklarują, że będą z przyjętym dzieckiem rozmawiać o adopcji. Wiedzą, że dziecko ma prawo znać swoją przeszłość. Ponadto jest to bardzo ważne dla jego prawidłowego rozwoju emocjonalnego, do budowania jego tożsamości.Nie zawsze jednak zorientowani są kiedy i w jaki sposób to zrobić. Spotkania, jak i szkolenia w Ośrodku mają wyposażyć Kandydatów w niezbędną wiedzę i umiejętności z tego zakresu. Dzieci na pewnym etapie rozwoju całkiem naturalnie zaczynają się interesować skąd wzięły się na świecie i to jest dobry moment, żeby opowiedzieć im o adopcji. Zaznaczając, iż urodziły się w sercach rodziców adopcyjnych. Natomiast jeśli same nie zadają pytań należy taką rozmowę zainicjować. Kandydaci zostają poinformowani o tym, że rozmowę z dzieckiem na temat historii jego pochodzenia trzeba rozpocząć jak najwcześniej (wiek przedszkolny), iż należy ją przekazywać zgodnie z prawdą, w spokojnej, pełnej ciepła oraz miłości atmosferze. Zakres i sposób podawanych informacji powinien być dostosowany do etapu rozwoju dziecka, poziomu dojrzałości, jego stanu emocjonalnego, a także indywidualnych potrzeb. Ujawnianie adopcji jest ciągłym procesem, a nie pojedynczym aktem. Dziecko będzie wracało do tematu w zależności od potrzeby i ciekawości. Natomiast rodzice poprzez swoją postawę powinni pokazywać, że są otwarci oraz gotowi na tego typu rozmowy. Ważne jest by rodzice byli pierwsi w przekazywaniu wiedzy o adopcji i zrobili to w taki sposób, aby dziecko wiedziało, iż było wyczekiwane. Istotne jest także to, aby dali odczuć dziecku, że jest przez nich jest kochane, akceptowane i upragnione. To przyczyni się do wzmocnienia w nim poczucia bezpieczeństwa. Poza tym Kandydaci dowiadują się co może im pomóc w wprowadzaniu dziecka w temat adopcji. Mogą to być np. pamiątki związane z jego przeszłością, filmy, zdjęcia z pierwszych spotkań z przyszłymi rodzicami, czy dni w nowej rodzinie. Pomocne mogą być w tym także książki czy różnego rodzaju bajki (np. terapeutyczne, napisane przez rodziców adopcyjnych dla własnego dziecka, czy bajki opracowane przez specjalistów).
Być może poniżej zaprezentowane pozycje będą inspiracją do wzbogacenia rozmów z dzieckiem o adopcji.