Aktualności
Światowy Dzień Adopcji
W dniu 9 listopada obchodzony jest Światowy Dzień Adopcji, podczas którego rodziny adopcyjne celebrują wspólne bycie razem. Symbol tego dnia to „uśmiechnięta dłoń” – rysunek uśmiechu namalowany na otwartej dłoni. Dłoń jest symbolem pomocy i otwartości na drugiego człowieka, uśmiech oznacza radość, a razem mają symbolizować szczęście z powstania nowej rodziny. To doskonała okazja do promowania idei adopcji w społeczeństwie, poszerzania świadomości oraz podkreślenia, jak istotną rolę odgrywają rodziny adopcyjne. Zachęcamy wszystkich do namalowania uśmiechu na dłoni
Drodzy Rodzice Adopcyjni, pragniemy złożyć Wam najserdeczniejsze życzenia. Niech każdy dzień będzie wypełniony miłością, radością i ciepłem domowego ogniska. Życzymy Wam satysfakcji, spełnienia i dumy z roli, jaką pełnicie, a także nieustającej siły i cierpliwości, które towarzyszą Wam na tej wyjątkowej drodze. Niech uśmiechy Waszych dzieci będą największą nagrodą za opiekę, cierpliwość i oddanie.
Kochane Dzieci, Wam życzymy pięknego, beztroskiego dzieciństwa, pełnego szczęścia i uśmiechów. Niech w Waszych serduszkach zawsze panuje ciepło, miłość i poczucie bezpieczeństwa, a Wasze marzenia niech spełniają się każdego dnia!
Razem tworzycie wyjątkowe rodziny, pełne miłości i radości – tego Wam życzymy na każdy dzień!
„Mrokiem mroku nie rozproszysz to jest zadanie światła” (M.L.King)
W dniach 29 i 30 października 2024 r. pracownicy Ośrodka Adopcyjnego uczestniczyli w szkoleniu „Trauma wczesnodziecięca i jej wpływ na późniejsze funkcjonowanie. Wsparcie dziecka po traumie” prowadzonym przez Panią Marię Dekert.
Pani Maria Dekert jest psychoterapeutą, interwentem kryzysowym, terapeutą traumy oraz Certyfikowanym TRE® Provider. Od wielu lat edukuje kadry pomocy społecznej, policji, edukacji i ochrony zdrowia wykorzystując uprawnienia do treningu i warsztatu psychologicznego oraz posiadane uprawnienia w zakresie interwencji kryzysowej i przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Superwizuje także kadry pomocy społecznej: ośrodki interwencji kryzysowej, działy pieczy zastępczej oraz ośrodki pomocy społecznej w kilku województwach.
Podczas szkolenia omówione zostały takie tematy jak:
- Motywacja rodziny adopcyjnej do realizacji swoich zadań,
- Trauma wczesnodziecięca i zaburzenia przywiązania na różnych etapach życia dzieci,
- Neurobiologia traumy,
- Długofalowe konsekwencje traumy rozwojowej,
- Rozpoznawanie potrzeb dzieci i ich opiekunów adopcyjnych, ograniczenia po stronie dziecka,
- Wsparcie dzieci i ich opiekunów w wychodzeniu z traumy,
- Rodzaje pomocy psychologicznej w konkretnych potrzebach dziecka i rodziny adopcyjnej, ograniczenia po stronie opiekunów,
- Jak przeciwdziałać swojemu wypaleniu zawodowemu oraz podopiecznych rodziców adopcyjnych.
Podczas szkolenia miałyśmy możliwość poznania m.in. Zintegrowanego Modelu Radzenia Sobie Ze Stresem – BASICPh. Jest to opis sposobów służących skutecznemu radzeniu sobie ze stresem obejmujący obszary: B – (belief) przekonania, A – (affect) uczucia, S – (social) relacje społeczne, I – (imagination) wyobraźnia, C – (cognition) poznawczość, Ph – (physiology) fizjologia. Każdy człowiek dysponuje właściwym mu układem, w którym jedna, dwie z tych dróg wyraźnie dominują. Doświadczenie ćwiczenia pozwoliło spojrzeć nam na własne zasoby radzenia sobie w sytuacjach stresowych.
Dziękujemy Pani Marii za wspólnie spędzony czas i niezwykle interesujące szkolenie poparte licznymi przykładami oraz ćwiczeniami, które mogłyśmy doświadczyć w pracy grupowej i indywidualnej.
Warsztaty dla Rodziców - Podsumowanie
W dniach 14 i 21 października 2024 roku w Ośrodku Adopcyjnym w Rzeszowie odbyły się warsztaty umiejętności wychowawczych, które prowadziła Pani Iwona Masłowska, psycholog i trener „Szkoły dla Rodziców i Wychowawców”.
Warsztaty były skierowane do rodzin adopcyjnych uczestniczących w spotkaniach dla Rodziców Adopcyjnych organizowanych przez Ośrodek, co stanowiło idealną platformę do dzielenia się doświadczeniami i rozwijania nowych umiejętności w zakresie wychowania.
Rodzice adopcyjni mieli wyjątkową okazję zapoznać się z praktycznymi technikami wychowawczymi bazującymi m.in. na książce Adele Faber i Elaine Mazlish „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały? Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły?”.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za ich zaangażowanie i aktywność. Wierzymy, że zdobyte umiejętności przyczynią się do poprawy komunikacji z dziećmi oraz wzmocnienia więzi rodzinnych.
„Uważność - Jak wspierać rodziny adopcyjne i zastępcze? Perspektywa Poliwagalna”
Zapraszamy do obejrzenia bezpłatnego webinaru „Uważność – jak wspierać rodziny adopcyjne i zastępcze? Perspektywa Poliwagalna” przygotowanego przez Instytut Poliwagalny we współpracy z Fundacją Rodzin Adopcyjnych, Fundacją Przystanek Rodzina i Fundacją Adopcyjni.
Źródło: Instytut Poliwagalny
Webinar ten to okazja aby dowiedzieć się:
- Jak trauma wczesnodziecięca wpływa na rozwój dziecka i jego relacje z otoczeniem.
- Jak radzić sobie z problemami z regulacją emocji: dlaczego dzieci adoptowane i w rodzinach zastępczych mogą mieć większe trudności z kontrolowaniem swoich emocji i dlaczego ich układ nerwowy może być bardziej wrażliwy na bodźce zewnętrzne.
- Od czego zależy zachowanie dziecka i jego reakcja na stres: Teoria Poliwagalna pomaga zrozumieć źródła tych zachowań.
- Jak stworzyć bezpieczne środowisko: Teoria Poliwagalna podpowiada, jak stworzyć bezpieczne i wspierające środowisko dla dziecka, które pomoże mu odzyskać równowagę emocjonalną.
Aby obejrzeć nagranie i pobrać prezentację prosimy zalogować się do platformy edukacyjnej:
Dzień Praw Rodziny
22 października obchodzimy Dzień Praw Rodziny. Dla wielu osób rodzina jest ogromną wartością, siłą, ostoją bezpieczeństwa. Jest to dzień, w którym możemy na nowo zastanowić się nad tym, jak rodzina powinno funkcjonować, aby wszyscy w niej czuli się dobrze oraz jak ją odpowiednio chronić.
Zachęcamy do tego, aby w ramach tej okazji, zastanowić się nad tym, czym rodzina jest dla nas, jak możemy sprawić, aby jeszcze bardziej ją umacniać. Warto w tym dniu, ale też i na co dzień, wyznaczyć chociaż część dnia na bycie z najbliższymi, spędzenie wspólnie czasu chociażby poprzez rozmowę, wspólny posiłek czy jakąś aktywność.