Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie współdziałając w Zespole Lokalnej Sieci Wsparcia „Warto chcieć”. przekazuje informację dotyczącą kampanii społecznej „Piękni i empatyczni” - destygmatyzacja oraz zmiana odbioru osób z doświadczeniem kryzysu psychicznego.

Płyn do demakijażu stereotypów albo serum aktywujące empatię to tylko niektóre z Kosmetyków Społecznego Wpływu – akcji stworzonej przez Fundację Wielogłosu (dofinansowanej ze środków PFRON w ramach konkursu „Możemy więcej”). Jej celem jest zwrócenie uwagi na to, jak zmiana języka wpływa na postrzeganie tematu zdrowia psychicznego.


Źródło: Fundacja Wielogłosu


Źródło: Fundacja Wielogłosu

 

Każdy z kosmetyków to symboliczna próba zmiany narracji, aby obalić szkodliwe stereotypy i zamiast tego promować życzliwość. Produkty te mają przypominać, że słowa ranią, uprzedzenia hamują rozwój, a stereotypy zniekształcają rzeczywistość. 

Jak przekonują pomysłodawcy akcji, język to potężne narzędzie – może być zarówno budulcem mostów zrozumienia, jak i destruktorem społecznych więzi. Słowa takie jak „wariat” czy „psychol” tworzą mur pomiędzy osobami zdrowymi a tymi, które doświadczają problemów psychicznych. Język ma moc kształtowania naszego myślenie i postawy wobec innych ludzi. Zmiana słownictwa może więc mieć realny wpływ na społeczne postrzeganie zdrowia psychicznego.